Mosty Średzkie - krótka historia

Mosty Średzkie łączą Leśnicę z Wrocławiem od dawna, jednak obecny kształt posiadają od zaledwie 25 lat. Jak wyglądały kiedyś most Średzkie i dlaczego w ogóle warto zwrócić na nie uwagę?

Mosty Średzkie w pigułce

Mosty średzkie to grupa 4 mostów, które łączą Leśnicę z Wrocławiem. Od strony wschodniej to mosty przerzucone przez rzekę Bystrzycę, natomiast mosty zachodnie przebiegają przez jeden z dopływów Bystrzycy. Początków istniejących w tym miejscu przeprawy zapewne szukać należy w początkach samej osady, dziś jednak przyjrzymy się ostatniemu stuleciu, by nie wybiegać za bardzo w przeszłość. Zobaczmy zatem, jak wyglądały kiedyś most średzkie i dlaczego w ogóle warto zwrócić na nie uwagę.

Najstarsze mosty Średzkie

Początkowo mosty średzkie miały drewnianą konstrukcję. Taki stan rzeczy utrzymywał się aż do pierwszych lat XX wieku. Wówczas postanowiono stworzyć bardziej wytrzymałą na rosnący ruch kołowy przeprawę przez rzekę Bystrzycę. Tak oto powstały dwa mosty, które zbudowano w latach 1907 – 1912. Wyniki tej pracy można dziś zobaczyć na żywo jedynie we fragmentach, bo zostały one zniszczone w wyniku działań wojennych pod koniec II wojny światowej.

Dawne mosty Średzkie

Jak widać na dawnych fotografiach,  kamienne Mosty Średzkie były bogato zdobione, między innymi słupy posiadały wieżyczki. Dziś fragmenty tych wieżyczek można jedynie oglądać jako słupy na początkowych stadiach mostu od strony ulicy Średzkiej. Świetnie uchwycił to autor tego zdjęcia.

Mosty Średzkie odbudowane po wojnie

W okresie powojennym mosty te zostały odbudowane, co nastąpiło w roku 1948. Użyto ocalałych fragmentów mostów, w związku z czym właśnie można zobaczyć niektóre elementy dawnej konstrukcji w innej konfiguracji niż były one umieszczone pierwotnie. Budowano je oczywiście z dużym pośpiechem,  nie bardzo myśląc o dalszej i bliższej przyszłości. Przecież dołączenie linii tramwajowej do Leśnicy, które nastąpiło już wkrótce, sprawiło, że na mostach ułożono jedynie pojedynczy tor, który wymuszał, by tramwaje poruszały się wahadłowo, oczekując na przejazd składu na światłach ustawionych na leśnickiej pętli tramwajowej i przy budynku stadionu Leśnica. Warto również zauważyć, że przy okazji budowy linii tramwajowej do Leśnicy wyburzono budynki, które można zobaczyć na zdjęciach zrobionych w stronę Leśnicy. W tym miejscu dziś mieści się wjazd autobusowy na nową pętlę.

Dwa nowe mosty Średzkie

W 1995 r. pojawiły się z kolei dwie nowe przeprawy, tak zwane nowe mosty Średzkie o prostej konstrukcji, które miały odciążyć stare przeprawy. Minęło już 25 lat od chwili ich powstania i dziś znów mosty Średzkie wymagają remontu.

„Mosty drogowe wymagają kapitalnego remontu, z uwagi na znaczne przeciążenie konstrukcji przejazdami ponadnormatywnymi. Występują uszkodzenia konstrukcji nośnej w postaci rys, ubytków betonu i trwałych uszkodzeń izolacji.”

Kiedy mosty Średzkie do remotu?

Już w roku 2016 urzędnicy zauważyli, że zlecono sporządzenie raportu na temat wymaganych prac remontowych, jednak nie poszły za tym żadne realne prace. Sytuacja miała ulec zmianie w roku 2019. Prezydent Jacek Sutryk już kilkukrotnie ogłaszał przetarg, ale bazując na opracowaniach raportowych sprzed kilku lat trudno znaleźć wykonawcę. Dzisiejsze stawki znacznie poszły w górę i wszystkie oferty przekraczały znacznie przewidywany budżet remontowy, określony na 8 mln zł.

Miejmy nadzieję, że  do remontu jednak dojdzie w najbliższym czasie. W planach ma ulec poprawie nie tylko stan techniczny, ale również wizualny, to znaczy zostaną odremontowane przedwojenne mosty według dawnego projektu. Jak bardzo jest to realny plan i kiedy dokładnie nastąpi jego realizacja, jeszcze nie wiadomo. Pozostaje mieć nadzieję, że stanie się to jak najszybciej.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket
Share on email
Email